Ska vi uppröras?

Jag gick nyss förbi en grupp barn i 9-10 årsåldern. De hade högljudda samtal och jag snappade upp ett nytt ord i oväsendet, REHAB. ”Jävla rehab”, ”du är ju fan rehab alltså” osv.

Jag funderade ett litet tag om jag skulle på ett farbroderligt sätt skulle säga till dem om det olämpliga i att använda ordet. Men jag gjorde inte det. Det hjälper inte att ändra ord för att få en ny attityd till något. Städerska blir lokalvåradre, men det är samma slit i alla fall. Jag minns en gång i tidernas begynnelse när jag arbetade i en mellanstadieklass i Stockholmstrakten. Vi hade vissa problem med mobbning av elever som gick i specialklasser. En norsk pedagog kom på besök och när hon hörde våra desperata försök att komma på ett nytt namn på de dåtida hjälpklasserna utbrast hon på klingande norska: ”Hvis man kalte dem engleklasser blir det detsamme”. Jag tänken ofta på de orden.

Kommentera

